Reisverslag - Reisverslag uit Zevenbergen, Nederland van Robin Veer - WaarBenJij.nu Reisverslag - Reisverslag uit Zevenbergen, Nederland van Robin Veer - WaarBenJij.nu

Reisverslag

Door: Robin

Blijf op de hoogte en volg Robin

31 December 2016 | Nederland, Zevenbergen

Hallo allemaal!

Ik had gezegd dat ik nog een reisverlsga zou uploaden, en Oudjaarsdag leek mij de perfecte datum. Dus hier komt hij

Ik heb het vanaf 1 december vol kunnen houden, daarvoor had ik er helaas het doorzettingsvermogen nog niet voor. Maar er is toen ook niet veel gebeurd vergeleken bij nu, dus ja.

Veel plezier met lezen!!!!



1 december

Vandaag weer een normale dag zoals gewoonlijk. We zijn weer gaan motoren omdat er heel weinig wind was. Het leukste van vandaag was het verdergaan aan het bootje voor de bootjeswedstrijd. We hebben als groep een giek, gaffel en cabin gemaakt en in mijn eentje heb ik de aluminium mast vervangen door een houten. Tussen de middag aten we pasta. Het was een beetje te pittig voor mij. Hierna happy hour waarbij ik interior moest doen. Om twee uur begonnen de stages en toen heb ik wat jerrycans leeggegooid en een staalkabel ontzout. Dit hoorde bij engineer. 's Avonds aten we een of andere rare soep. Het smaakte vreemd. Hierna heb ik nog anderhalf uur wacht gelopen. Om 8 uur gingen we met de groep wie ben ik spelen. Toen was het alweer bedtijd.

2 december

Vandaag was het leuk wakker worden. Een aantal crewleden en trainees gooiden pepernoten door de main holt. Ik heb verreweg de meeste in mijn bed gekregen. Hierna hadden we ontbijt. Daarna vrijwillige bootcamp, waar ik niet aan meegedaan heb omdat ik echt moe ben. Hierna zelfstudie. Wat is zelfstudie saai zeg. Na de zelfstudie ben ik nog even gaan werken aan het bootje. Ik heb de boegspriet gemaakt en ben begonnen aan het uitzagen van de kiel. Om 12:00 was er weer lunch. Ze hadden geroosterd brood met een of andere raar goedje wat ze rijst noemden. Na de lunch heb ik met happy hour het deck schoongemaakt. De centrale les ging over hoe ze aan boord drinkwater maken uit zeewater. Tijdens de les hebben ze nog een tonijn gevangen. Die gaan we zondag met de biologieles ontleden. Toen had Toni, de kapitein, nog een verrassing voor ons. We mochten midden op de oceaan even gaan zwemmen! Wat was dat vet! Op 1600 kilometer van de kust wen bedtje rondzwemmen! Je mocht er wel maar 5 minuten in, want we moesten niet te veel vertraging krijgen. Na het zwemmen waren er zelfgemaakte pepernoten en stukjes meloen. Het smaakte goed. Hierna had je tot het avondeten vrije tijd. Als avondeten hadden we broodjes pulled pork met aardappeltjes uit de oven. Was best lekker, alleen de pulled pork was wat minder. Toen werd er ineens omgeroepen: Dolfijnen! Iedereen loopt naar de boeg, en daar zwommen ze. Een hele school dolfijnen zwom heen en weer voor de boeg. Was erg leuk om te zien. Hierna afwassen omdat ik corvee had. Na de corvee gingen we onze schoen zetten en sinterklaasliedjes zingen. Hopelijk kan de Sint onze boot vinden! Ik moest daarna direct door naar mijn wacht. Tijdens mijn wacht heb ik de forestay en de jib gehesen. De forestay ging even later weer naar beneden, want de course ging omhoog. Toen hebben we de motor uitgezet en begonnen we weer te zeilen! Hierna ben ik begonnen aan mijn sinterklaassurprise voor Fenne. Toen was het bedtijd en ben ik gaan slapen.

3 december

Vandaag wakker geworden met een rustig liedje van de crew. Wat had ik slecht geslapen door de hitte zeg. Even snel aangekleed en ben toen gaan ontbijten. Ik heb twee beschuitjes gegeten met aardbeienjam. Hierna gingen we kijken wat er in je schoen zat. In mijn bergschoen zat een mars, een taaitaaistukje en een hele grote lading pepernoten! Hierna had je vrij tot 8 uur. Om 8 uur begon de zelfstudie. Om 10 uur gingen we de tonijn ontleden. Het was verplaatst, dus morgen ontleden we niet een vis. Er zit nog veel vlees in zo'n klein beest. Hierna hebben we nog even aan O&O gewerkt. Dit deden we tot 12 uur want toen begon de lunch. Pasta. Heb een groot bord opgeschept. Na de lunch nog even in het jibnet gelegen. Hierna begon happy hour. Toen we net wilden beginnen werd er een vis gevangen. Onze vierde dorado! Ik moest daarna de vloer van de galley (keuken) schoonmaken. Dat was snel klaar, dus daarna mocht ik helpen met pepernoten bakken. Heb lekker wat deeg gegeten. Hierna begon de centrale les. Over osmose bij vissen. Hierna kregen we de sailmail. Heb weer een erg leuke mail gekregen. Hierna ben ik gaan schuren aan de surprise-piano voor Fenne. Om 5 uur begon de internship (stage) bij Tony, de kapitein. We hebben gepraat over de taken van een kapitein. Bijna direct daarna was er avondeten. Ik had geen honger, dus heb uiteindelijk maar een paar aardappeltjes op. Hierna ben ik verdergegaan met het pianootje. Ik heb met touw kleine toetsen gemaakt. Ook heb ik hem meerdere keren ingesmeerd met teak oil, waardoor hij er mooi uit gaat zien. Hierna was er als toetje een zelfgemaakte kokosmakroon voor iedereen. Het smaakte heerlijk. Hierna heb ik de piano nog een keer met teak oil ingesmeerd. Ook heb ik Fenne nog geholpen met haar surprise. Voor de wacht heb ik nog een potje blufpoker gedaan en het gedicht op een blaadje geschreven en versierd. Tijdens de wacht hebben we allemaal rare vragen van een lijst beantwoord, zoals: 'Wat maakt jou nou écht boos' en 'wat is jouw meest waardevolle object'. Hierna nog een engine room check gedaan en toen was de wacht alweer ten einde. Hierna ben ik ook snel naar bed gegaan want ik was erg moe.

4 december

Om kwart voor 7 werden we wakker gemaakt door Becky. Ze hadden weer muziek aangezet. Ik moest opschieten, want ik moest hee ontbijt klaarzetten. Ik heb een lekker crackertje op. Hierna weer het ontbijt opruimen. Tijdens het opruimen waren er nog dolfijnen en sprong er een vliegende vis aan boord. Die was helaas al dood voordat we hem terug konden gooien. Bijna direct na het opruimen begon de zelfstudie alweer. Ik hoef nu nog maar 2 vakken van de HELE planning! Om 11 uur was ik klaar en toen ging ik naar het voordek. Er waren alweer dolfijnen! Heb een hele mooie video en foto gemaakt. Hierna was het alweer lunchtijd. We aten shoarma met pitabroodjes. Het was de lekkerste shoarma die ik ooit heb gegeten. Tijdens de lunch had een van de crewleden een soort watersproeier gemaakt uit een plastic fles. Dat was echt heerlijk. Hierna begon alweer happy hour. Ik zat bij extra. Deze keer gingen we alleen niet schoonmaken. We gingen de mast in! Dus tuigje aan en klimmen maar! Wat is de mast hoog zeg. Na 10 minuten klimmen was je pas boven. Ook staat het boven op zo'n dun touwtje niet echt comfortabel. Maar goed, het uitzicht daarboven was echt vet. Na 20 minuten daarboven weer naar beneden. Het was een leuke ervaring, maar ik doe het waarschijnlijk niet nog eens. Hierna de centrale les. We gingen met een microscoop onderwaterplantencellen bekijken. Ik hou van zulke lessen. Hierna waren er weer stages. Met Tony hebben we een rondje boot gelopen en gezien wat er allemaal mis is. Roestplekken, kapotte leidingen, niet opgeborgen spullen..... Er is meer mis dan je denkt. Maar goed. Hierna was het avondeten. Het was zondag dus..... Pizza Sunday! Ik heb weer mijn vaste pizza met alleen tomatensaus op. Wat blijft pizza lekker smaken. Hierna gingen we tafeltennissen. Ik kan dat echt totaal niet. Hierna de surprise voor Fenne ingepakt. Toen ben ik lekker gaan slapen.

5 december

Vandaag om half negen uit bed. Lekker ontbijtje met muesli. Hierna ben ik even op mijn pc een spelletje gaan doen. Om 1 uur waren er pannenkoeken. Ik heb er 6 op. Wat waren die lekker zeg. Vlak daarna hebben we een 1 meter lange Dorado gevangen. En het leukste daarvan: Tony had op de radio gezegd dat we een vis hadden gevangen. Een boot in de buurt hoorde dat en vroeg of hij een stukje mocht hebben. Dus een tijdje later kwam er een catamaran langszij en werd er een stuk vis naartoe gegooid. Hierop kregen wij en fles wijn! De boot hees toen de zeilen weer en ging voor ons langs richting het noorden. Middags ging de klok een uur terug. Nog maar een uur tijdsverschil met Tobago! Ik heb vandaag ook nog de troep van het pannenkoekenbakken opgeruimt en de sailmail geschreven. Daarna een kaartspelletje gedaan. Er was ook een trainee jarig, dus er was taart. Cheesecake. Wat smaakt dat vies zeg. Hierna ging ik even in het jibnet liggen. Rond half zes wou ik nog even het cadeautje bekijken. Er was een pootje afgebroken! Deze heb ik snel gelijmd. Toen was het alweer etenstijd. Een of andere rare pasta. Heb een hapje op, meer niet. Ik was niet de enige. Hierna gingen we sinterklaas vieren! Een aantal crewleden was verkleed als sint en piet. Ik heb de surprise aan fenne gegeven. Ze vond hem echt heel mooi. Ik kreeg de surprise van Don, de scheepsarts. Ik kreeg 6 bonnetjes (coupons?) om een spelletje met hem te spelen als ik me verveel. Er was genoeg eten gemaakt. Gevulde speculaas en pepernoten. Heerlijk. Tegen 10 uur nog wat liedjes gezongen buiten. Hierna was het alweer bedtijd. Wat was dit een heerlijke lazy monday.....

6 december

Nog 325 zeemijl naar Tobago! Dat is bijna het eerste wat ik hoorde toen we om kwart voor zeven wakker werden gemaakt. Aankleden en ontbijt. Ik heb een beschuitje met aardbeienjam op. Om 8 uur weer aan de zelfstudie. Ik heb natuurkunde nu volledig af. Hierna heb ik nog even geholpen vlees te snijden in de keuken. Om 12 uur was het lunch. We aten eindelijk een keer brood. Hierna ging ik weer in de keuken helpen. Tiramisu! Heerlijk! Ook hoorde ik dat we nog maar 44 uur hoeven te varen! Wat is dat een heerlijk vooruitzicht. De centrale les werd gegeven door een trainee. Hij vertelde wat er te doen was in Tobago. Hierna weer helpen in de keuken. Ik heb een verse honing-mosterddressing gemaakt. Ook heb ik de saus van de pasta gemaakt. Wat is dat veel werk, koken voor 46 personen. Toen was het alweer tijd om te gaan eten. Weer pasta. Ik word er nu wel een beetje gek van. Hierna afwassen. Ik kreeg tijdens het afwassen buikkramp. Waarschijnlijk is het eten niet goed gevallen. Dit heb ik dik anderhalf uur gehad. Maar goed. Tijdens dat werd er gewisseld van bunk naar hangmat. En raad eens.... ik zat daarbij. Dus ik slaap de komende week in een hangmat. Ik ben om half negen al op bed gaan liggen want ik was zo moe.

7 december

Deze morgen weer op de standaard tijd opgestaan. Ik heb tijdens het ontbijt hierna alleen een beetje sinaasappel op, want ik had echt totaal geen honger. Na het ontbijt toetsen. Ik had scheikunde en Duits. Duits ging goed, scheikunde wat minder. Na zelfstudie zagen we land! Barbados. Hier stopten we alleen niet. We komen morgen namelijk al aan in Tobago! Ik heb na de zelfstudie weer in de keuken geholpen. Deeg maken voor de broodjes knakworst. Lekker. Tussen de middag heb ik niks op. Allemaal vieze dingen met kaas. Na de lunch weer naar de keuken toe. Ik moest ditmaal de broodjes knakworst vouwen. We hebben er zo'n 64 gemaakt. Hierna een korte centrale les over isobaren en soorten wolken. Toen weer naar de keuken om het avondeten te maken. Mexicaanse ovenschotel. Dit smaakte bij het diner wel lekker. Ook heb ik ergens vandaag de sollicitatie voor de scheepsovername geschreven. Captain en engineer. Tijdens de wacht de course omhoog gedaan en the fisherman en forestay gehesen. Hierna naar bed toe.

8 december

Na een onrustige nacht om half zeven uit bed. Ik loop naar boven en wat zie ik: Tobago! We hebben het gehaald! Dus feestelijk ontbijt, met ei en muesli. Hierna iemand van de crew wakker gezongen, hij was jarig vandaag. Toen weer 3 uur zelfstudie. Nog maar 40 opgaves wiskunde! Hierna zwemmen. Wat is dat heerlijk koud water. De lunch was ook lekker. Vissticks op brood en kleine pannenkoeken. Er kwam nog een visser langsvaren die zomaar zijn gevangen haai gaf. Ik heb hiervan de staart gekregen. Die ga ik laten drogen en lakken. Stoer voor op mijn kamer. Hierna happy hour en toen kwam het leukste: we mochten Tobago in! Dus met een tender richting de pier varen en aan land! We zaten in Charlottesville, de op een na grootste plaats. Wat was het klein. We zijn naar een strandje in de buurt geklommen en gedaald. Er waren golven van 2 meter hoog! Hierna weer terug richting het dorp. Heb een zakje met koekjes gekocht. Wat was dat lekker na 3 weken. Toen weer in de tender terug naar de boot. Bijna direct avondeten: hamburgers met friet! Yes! Heerlijk! Hierna in bed gaan liggen. Ik was zo moe.

9 december

Vandaag weer op de standaardtijd wakker gemaakt door de crew. Met ontbijt alleen maar een stukje fruit op. Ik had geen honger. Na het ontbijt weer zelfstudie. Ik heb 50 opgaves wiskunde afgemaakt. Ben nu zo goed als klaar met de weekplanning. Hierna naar de keuken om de lunch klaar te zetten. We aten haai met een ander soort vis en aardappelpuree. Toen afwassen en happy hour in de keuken. Hierna excursie! We zijn naar de kant gevaren en gaan wandelen. Langs een gebouw die rails als stalen balken gebruikte en andere verlaten gebouwen. We zijn eerst zo'n twee kilometer op een weg gaan wandelen maar daarna sloegen we een modderig paadje in. De jungle in! We hebben cacaobonen en watervallen gezien. Ook hebben we een tros bananen van de boom gehaald en mee naar de boot genomen. Het laatste stukje richting het land zijn we door een stormdrain gelopen. Wat was dat vet. Op het strand een heerlijke duik in het water nemen. Toen hadden we nog een halfuurtje vrije tijd. We zijn met een groepje naar de winkel gegaan en ik heb nog een klein zakje snoep gehaald. Lekkere fruitsnoepjes. Hierna weer op de MOB richting het schip. Wat was dit een heerlijke excursie. Op het schip stond iets minder leuks te wachten. Ik moest alle schoenen schoonspuiten. Wat was er veel modder zeg. Hierna eten. Een man die op Tobago woonde was mee aan boord gekomen en had gekookt. Rijst met vlees en groente. Was best lekker. Hierna op het dek liggen. Hier heb ik ook geslapen want dat mocht. Lekker koel. Vlak voor twaalven nog even wakker geworden van wat regen maar meer niet.

10 december

Wakker geworden op het dek. Heerlijk geslapen. Dit ga ik vaker doen. Ontbijt met een soort van muesli en melk. Lekker. Hierna weer zelfstudie. Ik heb wiskunde nu ook bijna af. Na de zelfstudie nog even niks doen en toen eten. Weer een of ander raar dingetje. Bah. Daarna weer happy hour. Ik heb het dek schoongemaakt en nog even de buitenkant geschrobd. Hierna kregen we een centrale les van Don, de scheepsdokter. Basic life safety. We leerden wat we moesten doen als we iemand vinden die gewond is, en in welke volgorde je alles moet checken. Luchtweg, longen, bloedsomloop, hersenen en zenuwen, omgeving. Hierna waren er crewleden die deden alsof ze gewond waren. In groepjes liep je langs ze. Becky, de Schot, was uit de mast gevallen, Toni was bewusteloos en uiteindelijk dood, Tjaling (een deckhand) had zijn arm tussen touwen gedaan en die was eraf en Aljen had pinda's gegeten. Mijn groepje had hee volgens de crew het beste gedaan. Hierna gingen we wegvaren. Ik moest de tenders weer op het dak zetten en vastmaken. Tegen 7 uur voeren we weg. Het avondeten was roti. Gaat wel, hoef het alleen niet vaker te eten. Hierna kregen we sailmail. Met die van mij is wat mis gegaan, ik kreeg maar de helft. Ik was er wel echt heel chagrijnig, misschien zelfs een beetje verdrietig ervan. Maar ja. Hierna moest ik wachtlopen. Ik heb meerdere zeilen gehesen en de stand ervan veranderd. Hierna weer lekker naar bed.

11 december

Vandaag om 6 uur opgestaan. Mijn watch moest namelijk het schip aanleggen! Ik ben engineer als we het schip overnemen, dus ik doe alles met de motor en het anker. We stelden met alle nautische crew een plan op. Na het controleren ervan door de echte crew mochten we het uitvoeren. Netten en lifelines (waar je je aan vast kon houden als je liep) weghalen, vlaggen hijsen en de zeilen naar beneden halen. Ik moest het anker klaarmaken. De stang eruit, rem eraf en motor aan. Toen alles klaar was konden we aanleggen. Maar toen bleek dat de haven vol was. Dus omkeren, anker weer vast en zeilen omhoog. Al die moeite voor niks. De uiteindelijke haven lag 10 mijl weg. Halverwege de trip hadden we de motor aangezet en de zeilen gestreken omdat we vol tegenwind oftewel aan de wind gingen. Toen we bij de baai aankwamen bleek die wel leeg genoeg te zijn. Dus ik maakte het anker weer los en liet het zakken. Toen heb ik de kraan (MOB-boom) aangestuurd om de tenders weer overboord te zetten. Ergens tussendoor heb ik nog een scone met slagroom gegeten als ochtendeten. Hierna het zwemtrapje bij de deuren gehangen. Hierna kwam de lunch. Restjesdag. Ik heb een wrap met wat aardappels op. Hierna happy hour. Ik was met mijn watch ingedeeld bij extra. We moesten wat tanks met een soort van olie leeggooien in de wc. Wat was het warm in de engine room. Hierna hadden we de halfwayevalutie. We moesten tips en tops geven aan de crew, docenten, activiteiten en de excursies. We konden hierna helaas niet meer aan land. Het duurde te lang om ernaartoe te varen. Daarom moesten we dus op het schip blijven. Ik heb een beetje liggen slapen. Ik ben zo moe. Hierna diner. Het was weer pizza sunday! Ik had weer mijn vaste favoriete pizza. Heerlijk. In de avond hadden we nog een natuurkundeles over de krachten op de zeilen van een schip. Hierna was het bedtijd. We mochten weer op het dek slapen en ditmaal zelfs op de dekhuizen! Dus lekker op het dekhuis gaan slapen.

12 december

Ik had van twaalf tot een weer anchorwatch. Beetje letten of andere bootjes niet te dicht in de buurt komen. De wacht eindigde in een stortbui. Ik heb snel mijn slaapzak van het dak gehaald en ben binnen in de main hold verder gaan slapen. Rond acht uur werd ik weer wakker. Ik ben op het dek gaan zitten en heb nog even geluierd. Hierna om iets voor tien het ontbijt klaarzetten. Ik heb een stukje meloen op, want ik had geen honger. Hierna de afwas doen. Daarna kregen we de mededeling dat we gingen tenderen! Dus snel mijn spullen gepakt en de tweede boot ingestapt. Het laatste stukje moest je door het water omdat het bootje niet het strand op kon varen. We hebben even gezwommen en ik heb ook wat mooie schelpen gevonden. Hierna nog even in de supermarkt lunch gekocht. Toen stapten we in de busjes. Na een ritje van anderhalf uur (20 mijl?!) kwamen we bij de eerste stop. De grootste watervallen van Grenada! Wat waren dat kleine watervallen. Ik heb ook nog even een souveniertje voor familie gekocht. Hierna zaten we weer een half uur in de auto. We reden naar een Nutmec Processing Plant, oftewel een nootmuskaatfabriek. Ze produceerden nootmuskaat volledig met de hand. Op deze locatie sorteerden en droogden ze de nootmuskaat. Het mooiste ervan was de hal zelf. Het was al een oudere fabriek. Wat was dat mooi. Hierna weer een wat langere rit van een uur. Onderweg nog een hek van spoorrails gezien! We kwamen aan op een mooi oud terrein met hierop de rumfabriek. We werden door een vrouw ontvangen die ons de rondleiding door de fabriek zou geven. Het bleek een fabriek te zijn die alles op de manier uit de negentiende eeuw deed! Dus een waterrad dreef de lopende band aan en een treintje (ja, trein!) bracht suikerrietpulp weg. In grote ketels wordt het warmgemaakt waardoor het water verdampt en de vloeistof het gewenste suikerpercentage krijgt. Deze vloeistof wordt dan weer overgegoten (met emmertjes!) in fermentatiebkken. Hierin blijft de vloeistof 5 tot 8 dagen in. Dan ontstaat er alcohol. Dit wordt dan weer overgepompt in destillatieketels. Hierin ontstaat de echte rum. Dit is het complete proces. Hierna mochten we wat rum proeven. Wel alleen degene die 20 in plaats van 80% alcohol bevatte. Ik proefde degene met mangosmaak. Ik heb na het proeven nog wat foto's van het treintje en sommige gebouwen gemaakt. Hierna weer in het busje richting Saint George Bay. Dit duurde langer dan gepland doordat er een brug kapot was. We moesten een redelijk stuk omrijden. Toen we tegen acht uur aankwamen kwamen de tenders alweer aanvaren. We kwamen om tien voor half negen aan op de boot. Ik kon direct een bord pasta pakken. Lekker. Hierna mijn slaapspullen op het main deck klaarleggen. Er is daar een zeil gespannen, waardoor je droog ligt. Ik ben lekker op bed gaan liggen en heb nog een beetje naar buiten zitten kijken. Hierna ben ik lekker gaan slapen.

13 december

's Morgens wakker geworden rond 6 uur. Ik kreeg ineens een beetje zin om naar huis te gaan. Naar de vertrouwde omgeving in Nederland. Maar daar wou ik niet aan denken. Dus om 7 uur ontbijt met een klein bakje muesli. Eindelijk weer een keer. Hierna weer zelfstudie. Ik heb de oefenopgaven van de wiskundedocent gekregen en ze gingen supergoed! Ik hoop nu echt op een goed cijfer voor de toets over een week. Na de zelfstudie deden we een verkorte happy hour. Ik moest in de pantry een koelkast leeghalen. Hierna lunch. Broodjes zalm. Wel lekker, ik hoef het alleen niet vaker. Na de zelfstudie gingen we weer zeilen! Ik moest weer het vertrek regelen, dus ik begon met het anker ophalen. Deze bleef natuurlijk weer vastzitten op de bodem. Na een paar keer op en neer kwam hij los. Hierna moesten we het schip overdragen aan de volgende groep. We zijn 6 keer overstag gegaan en hebben maximaal 9 knopen gevaren. Als 4-uurtje waren er saucijzenbroodjes. Lekker!!!!!! Je mocht er helaas maar een. Hierna gingen we naar een andere baai in Grenada. Hier ankerden we en hadden we ook diner.
Rijst met stoofvlees. Lekker. Ik heb een groot bord opgeschept. Als toetje hadden we zelfs ijs! Met caramelsaus en chocoladehagelslag. Hierna ben ik mijn slaapspullen gaan klaarleggen op het maindeck. Om 10 uur ben ik hier ook lekker gaan slapen.

14 december

Na een nacht met bijna geen regen tegen kwart over zeven wakker geworden. Hierna ontbijt: heb een mandarijntje op. Na het ontbijt ditmaal geen zelfstudie: we mochten nog even Grenada in! Dus snel mijn spullen gepakt en klaar gaan staan. Toen bleek dat dit gedeelte van het eiland niet leuk was en voeren we toch maar even snel naar St. George. Ik zat daar in de eerste tender. Eenmaal daar bleek er echt hele goede wifi te zijn en heb ik nog even contact opgenomen met mijn familie. Helaas was hij niet goed genoeg om op internet te gaan en ik kon dus ook niks plaatsen. Hierna zijn we een beetje door het stadje gaan lopen. We liepen door een tunnel en kwamen uit op een pleintje. Hier hebben we een KFC gevonden en daar hebben we wat frietjes op. Op de terugweg liepen we langs een Nederlands stoplicht (bijna alle stoplichten hier zijn geïmporteerd uit Nederland) en langs een klein winkeltje. Hier heb ik een vanille-ijsje en een flesje sinaasappelsap gekocht. Lekker. Hierna moesten we al weer terug richting de boot. Daar begon happy hour al meteen. Ik moest de ramen zemen en de dekhuizen ontzouten. Dit hoefde ik gelukkig niet in mijn eentje te doen. Hierna begon zelfstudie helaas. Ik heb mijn werk laten controleren en ben nu vrij van zelfstudie! Ik mag nu lekker op het dek werken. Veel beter. Ondertussen was de motor al opgestart en voeren we langzaam de haven van St. George uit. Vlak voor het avondeten werden de jib, het forestaysail, fishy, het mainstaysail en het mainsail gehesen. Als avondeten hadden we aardappelpuree met gehakt. Het was heerlijk, maar wel iets te grote porties. Hierna weer de avondafwas doen. Het was ditmaal snel klaar. Daarna direct door naar het achterdek, want ik had wacht. Ik moest een engine room check doen en het logboek invullen. Tijdens de wacht kregen we ook nog een toetje: cupcakes! Ze smaakten echt heerlijk. Hierna was mijn wacht al zo goed als afgelopen. Ik hing mijn hangmat op en ben er lekker in gaan slapen.

15 december

Vandaag weer om kwart voor zeven opgestaan. Ik heb me direct aangekleed en ben naar buiten gegaan, want we verwachtten St. Lucia te zien. Maar wat zien we? Water. Alleen maar water. We bleken slechte wind te hebben en dus niet direct ernaartoe kunnen varen. Hierdoor zouden we pas een dag later aankomen. Dus ben na het ontbijt gaan leren voor de Nederlands toets. Na een halfuur had ik die. Hij ging redelijk. Hierna moest ik in de herendouche wat klemmetjes losschroeven. Veel beter dan zelfstudie. Hierna nog met een paar andere trainees een spelletje gedaan. Als lunch hadden we pasta. Ik heb onderhand wel genoeg pasta gehad zeg. Maar ja. Hierna weer happy hour. Ik moest de wc en de douches schoonmaken. Zeker de wc's waren vies. Echt smerig. Tegen het einde deelden ze waterijsjes uit. Ik had er eentje met sinaasappelsmaak. Lekker. Hierna gingen we bouwen aan het bootje. We zijn begonnen met de zeilen en ik ben bezig met de kiel. Hierna ben ik in de officers mess een boekje gaan lezen. Een KIJK. Ik hou van zulke tijdschriften. Hierna hadden we alweer avondeten. Nasi met kip en pindasaus. Lekker!!! Ik heb mijn hele bakje volgeschept. Hierna hadden we een groepsactiviteit. We moesten kwaliteiten van iedereen verzinnen. Bij sommige mensen is dat moeilijk, vooral bij jezelf. Hierna heb ik nog even op het achterdek zitten afkoelen. Toen heb ik mijn hangmat opgehangen en ben ik lekker gaan slapen.

16 december

Toen ik 's morgens wakker werd waren we al aangemeerd in St. Lucia. Ik heb direct wat foto's van het eiland gemaakt. Als ontbijt hadden we smacks. Lekker! Hierna ben ik even gaan zwemmen en heb ik gesnorkeld. Ook heb ik lekker liggen zonnen. Hierna ben ik met iemand van de crew mee naar de douane gegaan. Dat was best wel raar. Er liepen kippen rond in het douanekantoor. Tussen de middag hadden we nog een keer nasi. Na het eten happy hour. Ik moest het dek schoonmaken met de waterslang. Hierna mochten we aan land! Ik ben met een groepje souvenirs gaan kopen en heb een lekker ijsje gehaald. Ook heb ik even wifi gepakt en nog een beetje door het dorpje gelopen. Tegen zes uur gingen we weer terug naar de boot. We hadden bezoek van de crew van een ander schip. We hebben met zijn allen wraps gegeten. De saus was best raar, maar wel erg lekker. Hierna heb ik nog even op het achterdek gezeten en ben daarna lekker op het dek gaan slapen.

17 december

Na een droge nacht op het dek wakker geworden. Als ontbijt heb ik wat broodjes met jam op. Hierna ben ik weer gaan zwemmen en snorkelen. Ook heb ik nog een Duits toets gemaakt. Hij ging niet zo goed. Rond 11 uur kregen we les in survivallen. We zouden namelijk in zelfgebouwde hutjes op het strand slapen! Tijdens het tussen de middag eten veel eten, want het zou een intensieve middag worden. Na het eten nog een korte happy hour. Ik moest wat groente afwassen. Hierna moesten we naar het strand zwemmen. Daar hebben we een geschikte plek voor onze hut gevonden en zijn we gaan bouwen. Tijdens het bouwen vond ik nog een heremietkreeft in een schelp van 25 cm lang! Het beest zelf was ook echt heel groot. Ik heb ook nog even gevist. Ik heb helaas niks gevangen. Als avondeten kwam iedereen van de crew ook naar het strand. We hebben met zijn allen de barbecue aangezet en zijn dat lekker gaan doen. Ik heb veel stokbrood met pindasaus en een hamburger op. Hierna gingen we nog liedjes zingen en toen was het al bijna bedtijd. Dus met mijn slaapzak richting de hut gegaan en alles neergelegd. Hierop ben ik lekker gaan slapen.

18 december

Na een heerlijke nacht op het strand wakker geworden. Ik zwom weer terug naar de boot en heb een lekker ontbijtje gepakt. Beschuitjes met Nutella. Hierna moesten we ons klaarmaken voor een bergbeklimming. We zouden de Petit Piton tot 600 meter beklimmen. De top was nog 150 meter hoger maar dat pad was te slecht. Na een intensieve klim met veel vallende rotsen en 2 keer verkeerd lopen aangekomen. Het uitzicht was slecht, want er stonden veel bomen. Maar het stukje wat je zag was wel echt vet. Na 3 uur waren we weer beneden. Er stonden op de boot pannenkoeken klaar. Lekker! Ik heb er 2 en een kwart op. Hierna hadden we 2 uurtjes rust van de beklimming. Ik heb lekker zitten luieren tegen een dekhuis aan. Tijdens de zelfstudie heb ik een Quest uit de library gelezen. Het blijven leuke tijdschriften om te lezen. Hierna hebben we alles klaargemaakt voor vertrek en tegen 6 uur zijn we weggevaren. Ik moest hierna het avondeten klaarzetten. We aten aardappelkroketjes met kipschnitzel en sla. Eindelijk een normaal Nederlands gerecht! Hierna weer alles afwassen. Als toetje hadden we een of ander chocoladetaartje. Het smaakte wel goed. Hierna heb ik nog even op het achterdek gezeten en toen ben ik gaan slapen.

19 december

Na een onrustige nacht voor zevenen wakker geworden. Ik ben op het achterdek gaan zitten en ben daar een beetje verder gaan slapen. Even later kreeg ik een puddingbroodje omdat ik zo vroeg wakker was. Om 10 uur begon het officiële ontbijt. Ik heb toen nog een smoothie op. Hierna ben ik begonnen aan een oefentoets voor wiskunde. Die ging best wel goed. Ook hebben we voor O&O nog ons brood gebakken als test. Hierna was het alweer lunch. Pasta. Niet alweer.... Hierna moesten we zelfs happy hour doen?! Het was lazy monday! Dit duurde in plaats van de normale halfuur ook nog eens een uur langer. Om 4 uur gingen we dan ook direct naar de kant. Na een wandeling van zo'n 10 minuten kwamen we aan bij het 'centrum'. Er wareb wat souvenirwinkeltjes en een supermarkt. Veel meer was er niet. In de supermarkt heb ik sinaasappelsap en wat koekjes gekocht. De sap was binnen vijf minuten alweer op. Ik hou van sinaasappelsap. Hierna zijn we nog langs wat souvenirwinkeltjes gegaan en hebben we in de KFC een frietje gegeten. Tegen zessen waren we weer bij de pier. Hier heb ik nog wat wifi gestolen. De tenders kwamen alweer redelijk snel. Ik zat in een van de laatste. Op de boot heb ik nog mijn bunk een beetje opgeruimd. Hierna was er avondeten. Curry. Smaakte redelijk lekker. Tot 10 uur heb ik een beetje liggen luieren. Ik heb nog wat koekjes op en ben toen gaan slapen.

20 december

Ik moest om 2 uur opstaan voor mijn ankerwacht. Er was vrij weinig gebeurd. Ik heb op de PC in de nav-room solitaire gespeeld. Om 3 uur werd ik weer afgelost en ben ik weer gaan slapen. Tegen zessen werden we weer wakker gemaakt, want we hadden vandaag de Boiling Lake Hike! Als ontbijt wat muesli op en heb dat ook weer af moeten wassen. Om zeven uur stonden we op de pier te wachten op de bussen. Die brachten ons richting het begin van de hike. Om 8 uur begonnen we. Na een supermooie wandeling door het oerwoud (ik kan geen traptrede meer zien) kwamen we aan bij het eerste leuke deel: een snelstromende rivier. We moesten over een paar stenen eroverheen. Het is me gewoon gelukt. Het tweede mooie deel was de Valley of Desolation. In deze vallei leven alleen wat grassen. Uit de grond komt namelijk zwavel opborrelen, waardoor al het water in de buurt gaat koken en wat verder weg heerlijk warm wordt. Na nog een stukje door het oerwoud (met nog meer trappen!) kwamen we aan bij ons eindpunt: de Boiling Lake. In een vulkaankrater (de vulkaan is nog steeds actief!) lag een meer van zo'n 100 meter doorsnede. In het midden kwam het zwavel omhoog, waardoor het hele meer gewoon kookt! Er werd ons verteld dat er op de wereld nog maar 1 zo'n meer is, in Nieuw-Zeeland. Na hier te hebben geluncht (ik had stokbrood gekocht) gingen we weer terug. In een waterval na de Valley of Desolation hebben we heerlijk in water van 30 graden kunnen zwemmen. Bij het beginpunt kon je ook nog zwemmen. Daar lag ook de grot waar een stuk van Pirates of the Caribean is opgenomen. Hierna mochten we met zwemvesten zwemmen, want er was een sterke stroming. Die was voor mij natuurlijk een eitje. Hierna stapten we weer in de busjes en reden we weer richting de pier. Op de boot heb ik nog wat chipjes op en heb ik mijn was gedaan. Rond 7 uur gingen we eten. Kip met rijst en zwarte bonen. Het ging wel. Hierna kwam er ook nog een toetje. Zandkoekjes. Ik ben daarna lekker gaan liggen op een tafel in de pantry en daar ben ik gaan slapen.

21 december

Na een weer een onrustige nacht wakker geworden. Weer het standaard ontbijt met brood. Jesper was jarig, dus die kreeg een eitje en een smoothie. We hebben ook voor hem gezongen. Hierna moesten we 2 uur bouwen aan onze bootjes, want de race was vanmiddag! We hebben de boom vastgezet, de jib 'gehesen' en het dekhuis vastgezet. Hierna begon zelfstudie. Ik heb wiskunde en Duits geleerd. Na de zelfstudie was er weer lunch. Die werd door mijn wacht klaargezet. We aten de restjes Na een snelle afwas begonnen met happy hour. Becky had weer een veiling uit haar krat. Er zat gelukkig niks van mij bij. Hierna hadden we nog een uurtje zelfstudie. Doe tijd mocht ik besteden aan ons bootje. Ik heb de mainsail vastgezet en de backstagen erop gelijmd. Ik was precies op tojd klaar. Want tegen vieren begon de wedstrijd! Ons bootje sloeg door een windvlaag helaas direct om, maar onze Miss Carib heeft nog wel de schoonheidsprijs gewonnen. De 'Op Gevoel' werd eerste en de 'Petuti' tweede. Dat waren boten gemaakt van plastic flessen en ducktape. Lelijk. Tegen die tijd was de taart klaar. Dus nog een keer gezongen en toen zandtaart met banketbakkersroom. Hierna nog even niks gedaan en toen was het alweer avond. We vertrokken richting Sint Maarten! Vlak na vertrek stond het diner klaar. Pasta bolognese zonder kaas! Yay! Na een lekker avondeten nog even op het achterdek gezeehond. Toen ben ik lekker gaan slapen.

22 december

Om 12 uur wakker gemaakt voor mijn wacht. We hebben de jib, forestay/barry, fishy en mainstay gehesen. Deze hebben we ook moeten aanpassen af en toe. Tegen twee uur ging ik weer naar bed. Dezelfde morgen weer tegen zeven uur op. Weer een normaal ontbijt met brood. We waren toen ter hoogte van Montserrat. Tijdens de zelfstudie had ik toetsen. Duits en wiskunde. Ze gingen beide redelijk goed. Na de toetsen waren St. Kitts en Nevis in zicht. Met dat uitzicht begon de lunch ook. Bagels met zalm. Niet lekker, maar heb wel wat op. Na de lunch weer happy hour. Ik maakte de wc's en douches schoon. Ook hebben we nog wat kerstversiering opgehangen. Hierna hadden we een groepsactiviteit. We hebben een brief naar onszelf moeten schrijven. Die wordt zes weken naar de reis naar ons opgestuurd. Tijdens deze activiteit kwam ons einddoel in zicht: Sint Maarten! Deze kon je naarmate we verder voeren echt veel beter zien. Ik heb voor het avondeten nog wat op mijn pc zitten bouwen. We hadden bij het avondeten pizza's! Ik heb een stukje met kaas moeten proeven van een paar andere trainees, en het smaakte niet verkeerd. Maar ik hou het toch bij mijn oude vertrouwde pizza. Hierna kwamen we aan op Sint Maarten! We ankerden in een baai aan de Franse kant. Omdat we waren aangekomen kregen we na tienen nog een welkomssmoothie en wat cake. Hierna ben ik lekker gaan slapen.

23 december

Ik had van 3 tot 4 ankerwacht met Marla. Er gebeurde vrijwel niks, dus na een rustig uurtje weer gaan slapen. Tegen zeven uur kwam ik mijn bunk weer uit. Lekker ontbeten en daarna lekker op mijn pc wat robloxen. Dit heb ik tot zo'n 11 uur gedaan, want toen begin happy hour. Ik moest deck doen, dus ik heb met de waterslang het hele dek schoongespoeld. Hierna mochten we naar de kant! Ik zat in een van de eerste tenders. We zijn als eerste naar een restaurantje gegaan en daar hebben we geluncht. Een hamburger net friet. Heerlijk. Hierna zijn we een beetje rond gaan wandelen en toen kwamen we uit bij zo'n Franse superstore. Daar heb ik Fanta, chocoladebroodjes en snoep gekocht. Ook zijn we nog langs een yoghurtbar gekomen. Hier heb ik een lekkere bak van op. Hierna hebben we nog wat foto's gemaakt en toen was het alweer bijna zes uur. Dus richting de tenders. We aten 's avonds risotto. Hierna hadden we vrij. Ik heb nog even niks gedaan en toen ben ik gaan slapen.

24 december

Als een van de laatste keren voor zevenen op moeten staan. Na een normaal ontbijt kwam zelfstudie. In die tijd heb ik op mijn pc een beetje zitten roblox. Ook voer de crew de boot naar een andere, mooiere baai. Er werd hierom ook besloten dat we happy hour om elf uur zouden doen zodat we na de lunch direct richting land konden. Dit hebben we dus ook gedaan. Rond 1 uur stond ik op de kant. Na even door het dorpje te hebben gelopen zijn we bij een barretje gaan zitten. Hier heb ik een sinaasappelsap en wat frietjes op. Na hier bijna twee uur te hebben gezeten zijn we op het strand gaan hangen. We hebben een beetje gezwommen en met platte steentjes op het water gekaatst. Tegen zes uur zaten we weer in de tender. Het eten stond op de boot al klaar. Kip met friet! Lekker! Ik heb dan ook lekker veel op. Na het eten was er nog taart. Ik had er geen zin in dus ik heb geen taart op, maar andere zeiden dat de taart lekker was. Voor de rest was er die avond weinig gebeurd, en ik ben weer gewoon om 10 uur gaan slapen.

25 december

Vandaag om 7 uur wakker geworden. Om 8 uur hadden we een klein kerstontbijtje, met yoghurt en chocoladebroodjes. Hierna gingen we voor de laatste keer zeilen! We zijn een paar keer naar een eiland op en neer gevaren, en bij iedere draai gingen we overstag. Wij waren het enige groepje dat het wel bijna foutloos deed. Net na twaalven meerden we weer aan. Om half twaalf hadden we lunch. Soep. Smaakte vreemd, maar was niet verkeerd. Hierna weer happy hour. Ik moest noteren wat er onder de matrassen lag opgeborgen. Melk, ranja, tonijn; het lag er allemaal. Na happy hour moesten we voor Masterskip nog een evaluatieformulier invullen. Hierna hadden we vrije tijd. We mochten aan land, maar ook aan boord blijven. Ik heb voor het laatste gekozen. Ik heb nog even lekker kunnen robloxen. Tegen 7 uur kleedde ik me een beetje aan voor het kerstdiner, wat om 7 uur begon. Eerst kwamen er als appetizers kleine bladerdeeghapjes. Als voorgerecht hadden we wortel-gembersoep. Ik vond het echt vies. Het hoofdgerecht was ragout met fruit en zoete aardappel. Wederom niet echt lekker. Maar toen kwam het toetje. Met chocolade gevulde chocoladecake met slagroom. Lekker! Hierna moesten we beneden een beetje opruimen. Daarna begon het feestje op het maindeck. We hebben tot na twaalven op het maindeck staan dansen. Vele crewleden dansten ook mee, wat het extra gezellig maakte. Toen het na twaalven was afgelopen ben ik direct naar bed gegaan en gaan slapen.




Dit is wat ik qua reisverslag heb geschreven. Sorry dat het af en toe een beetje veel over eten praat, maar dat is wel een beetje mijn ding.

En aan alle sponsors: Echt HEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEL erg bedankt!!!!!! Jullie hebben de reis van mijn leven mogelijk gemaakt!

En als laatste, ik hoop dat jullie nog een fijne jaarwisseling hebben!

Groetjes Robin

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Zevenbergen

Robin

Hoi, ik ben Robin.

Actief sinds 11 Okt. 2016
Verslag gelezen: 1092
Totaal aantal bezoekers 5600

Voorgaande reizen:

16 November 2016 - 28 December 2016

Masterskip Reis B

Landen bezocht: